ArkivFas-vandringar

10/12

Höstens sista vandring gick på Kärleken och norra utmarken i vinterväglag. Vi var 25 som gick enbart 3,7 kilometer för vi skulle ha tid för glögg och lussekatt i Kärlekens kyrkhem. Gunilla såg till att vi blev trakterade med det och sen bjöds vi in i kyrkan där Monalill berättade om kyrkans tillkomst, dess utsmyckning och verksamhet.
Vi planerar att börjar med vandringarna igen 14 januari

3/12

Vi startade vid Friskis och svettis i ett vackert vinterväder med snö i luften.

Vi gick längs Nissan och passerade Slottsmöllan med dess verksamhet. Gick över bron och in på Frennarp där vi fikade på en lekplats

Vi fortsatte längs andra sidan Nissan och passerade Laxön och fram till biblioteksbron där vi vände åter

Vi var 17 vandrare som gick 6,5 km

Den 26 november vandrade vi med hjälp av makarna Jönsson och Larsson i Gullbranna. Vinden viner men vi går i strandskog mest hela tiden och fram till Genevadsån – fikar på vägen och fortsätter mot Laxvik där vi vänder åter. Vi är 19 som vandrar och har fått 6 män med oss. Även denna dag klarar vi oss från regn

Den 19 november guidade Gudrun oss i Oskarström. Det blev en intressant tur med mycket information om gamla industrier – spännande byggnationer – övrig verksamhet som handel och småindustri. Även järnvägen fick sin historia och om postgång.

Vi fikade vid stranden av Nissan i en strålande höstsol

Vi var 13 damer och 6 herrar som gick cirka 5 kilometer

Den 12 nov. samlades vi på parkeringen vid Enets naturreservat i Steninge. Vi var 22 personer (18 kvinnor och 4 män). Eftersom det var ganska blåsigt (men soligt) gick vi inte vid havet utan först upp till Vårhögen som är en gammal begravningsplats 800 – 1100 år f Kr. Fortsatte sedan förbi Bögesgård, genom Skäpparp där vi tog fikapaus. Vidare ner mot Steninge och stannade till vid Göstas Café där Birgitta berättade om glastillverkningen som bedrevs där. Se lite historik nedan. Då var klockan 12.00 och det var dags att gå till bilarna och åka hemåt efter en solig och skön vandring

Steninge Glasbruks AB grundades 17 oktober 1873 på initiativ av disponent Severin Sjöstrand. Produktionen kom igång ett år senare och inriktades till en början på apoteksglas och buteljer till bl.a Halmstads bryggerier. Soda, krita och stenkol fraktades med båt till bruket. Fartygen ankrade upp en bit ut från stranden och lasten skeppades in till land med pråmar. Sand togs helt enkelt från stranden nedanför, dock importerades sand till det finare glaset från Danmark.

1875 hade man en arbetsstyrka på 8 mästare, 1 hyttmäster, 6 slipare och ett 60-tal arbetare. Hyttan innehöll 8 smältdegelsugnar, 1 temperugn och 6 kylugnar. För uppvärmningen av ugnarna användes gas som framställdes i en gasgenerator, som till en början eldades med torv från den egna torvmossen. En smalspårig järnväg anlades från mossen till bruket och hästar användes för att dra vagnarna. Bruket upphörde dock snart med torveldning av ugnarna då glaset blev förorenat och man övergick till stenkol. Då anlades i stället 1889 en torvströfabrik vid hyttan för att få avkastning för torvbrytningen. Efter hand utökades produktionen till att omfatta även hushållsglas, medicinglas, finare glas samt slipade skålar och karaffer. En stor del av produkterna var s.k. pressglas som pressades i formar, levererade av bl.a. Halmstads Gjuteri AB men även inlånade från andra glasbruk.

1878 byggde man ut hyttan med en fönsterglasugn, en tummelugn och en sträckugn. Bruket fick tidigt problem med dålig lönsamhet till följd av vikande marknadspriser och bristande planering av driften. Kronofogden meddelade att betalningarna inställts och i december 1880 begärdes bolaget i konkurs. Företaget ombildades till Steninge Glasbruks-Bolag och återupptog driften 1882. Nu inriktade man tillverkningen enbart på fönsterglas. Man lyckades också bra med detta och produktionen steg från 6200 kistor glas 1882 till 13800 kistor vid sekelskiftet. 1902 bildades AB Steninge Glasbruk och det ingick från 1904 i Förenade Fönsterglasbruken AB. Produktionen vid bruket nådde sin topp 1906, då man tillverkade 16233 lådor till ett värde av 180.000 kronor. Glasbruket stod då för 9% av den svenska fönsterglasproduktionen. 1916 gjordes det 12000 lådor glas men man hade fått allvarliga problem med stenkolsleveranserna. Bruket använde sig då uteslutande av kol sedan lång tid tillbaka. Redan tidigt på våren 1917 avstannade produktionen och tillverkningen lades slutligen ned på hösten samma år. Vid årsskiftet hade man sålt av brukets lager. Första världskrigets byggnadsstillestånd och råvarubrist hade drabbat de svenska fönsterglasbruken hårt och i början av 1918 stod tillverkningen i princip still i hela landet.1929 såldes fabriksbyggnaderna till rivning, året därpå revs de sista delarna av järnvägen upp och AB Steninge Glasbruk upplöstes slutligen 1935
(Källa: Glas vid Hallands kust, ABF (UB))

Den 5 november gick vi från Grötviks hamn snett bakåt och på så vis upp förbi X - s förra bostad. Vi fortsatte fram över spritkullen och när vi nått havet igen tog vi skogsvägar fram till Görviksfiskarna där vi fikade. Vädret bra med hög luft fast det var lite dugg emellanåt. Vi tog Prins Bertils stig tillbaka och passerade då Gessles boning och sen Bastaskär där Walter Bengtsson arbetat och fortsatt har utställningar och cafe. På vägen passerade vi diverse statyer och minnesmärken tex Ormastenen och Kungastenen och slutade med att se ett minnesmärke över stenhuggeriarbetarna och dess arbete och utveckling av bygden.

14 damer och 4 herrar gick cirka 6 kilometer

29 oktober ledde oss Astrid och Birgitta A på slingrande stigar på galgberget. Det blåste rätt friskt och stundtals regnade det. Vi var 16 st som vandrade cirka 6 kilometer under det vackra lövtaket men fikade under ett ståtligt barrträd vid Landalasjön

22 oktober startade vi från Västergök och tog stigen genom ale skog. Vid dess slut blev det dagens utmaning eftersom vi gick nedanför bebyggelse och simstadion – alla kom helskinnade fram och sen behaglig vandring i det fina höstvädret

Vi fikade strax före fiskebodarna och vände åter en bit längre fram och tog skogsvägar åter.

22 stycken var vi som njöt av höstfärger

vandring 22 okt.jpgvandring 22 okt2.jpg

Vandring 15 oktober Östra Stranden.

Från gocartbanan gick vi till Handikappbadet, som invigdes i juli 2009 och har bl.an. en 30 m lång badbrygga ut i vattnet.

Fortsatte på den breda stranden till uppgång på träbron vid Gatehusområdet. Vi hittade en kiosk med tak som skyddade oss från regnet så vi kunde ta vår fikapaus.

Stannade sedan till vid Lilla Köpenhamn, ett gammalt fisketorp där Sjunne Persson levde och arbetade in på 60-talet.Gick vidare inom flera stugområden nära stranden.

Vi var 18 tåliga vandrare som trotsade vädret och gick ca 6-7 km.

På måndagen 24 september gick vi från Karlstorp stugan ner mot Sperlingsholm och åter

Fin sol lyste mot oss och vid fikan likaså

Igenkännande med forsen och Sperlingsholms gods med alla byggnader

Birgitta A och Irene ledde 15 (17 totalt) vandrare i cirka 7 kilometer

17/9

Igår, måndagen den 17 sept. startade vi, 15 pers. från Göstas café i Steninge i lite molnigt och blåsigt väder. Vi gick Hulabäcksvägen upp förbi minigolfbanan. Där kollade vi också på ett kulturminne. En 5 meter hög sten är rest på en gravplats där från Järnåldern. Vi fortsatte över Getingevägen och vidare på “gamla vägen”, svängde efter någon km åt vänster. Vi kom upp på en höjd med underbar utsikt över dalen mot Harplinge åt ena hållet och havet åt andra hållet. Nu hade vädret blivit riktigt skönt med sol så det passade bra med lilla fikapausen. Vi fortsatte sedan ner mot Särdal, utmed havet över kohallarna och tillbaka till Göstas i Steninge. Klockan var då 12.15 och vi hade gått uppskattningsvis 6 – 7 km.

10/9

Vi var 14 stycken som gick en solig promenad den 10 september vid Ön

Vi vandrade cirka 6 kilometer under ledning av Ewa J och fikade vid den vackra rastplatsen ung mitt på vandringen där det fanns gott om bord, Ett gäng skolungdomar på utflykt paddlade kanot och ville nog rasta efter oss.

3/9

Vi startade våra vandringarna för hösten den 3 sept. Vi var 16 som startade vid utsiktstornet på galgberget och vandrade mot Kärleken.Vi passerar de militära områdena med gipen och senare minnesstenen och sjukan.

Norra utmarken och Sofieberg hade vi till vänster om oss innan vi tog skogsstig fram till Kärlens kyrka där vi fikade i solen. Mona-Lill berättade om kyrkan med reliefen vid porten och om klockstapeln.

På hemvägen passerar vi Landalasjön med dess fina nya vatten konst och avslutar på de fina stigarna på galgberget fram till utgångspunkten. Vandringen var på cirka 6 km

4/5

Vi gick vår sista vandringen för vårsäsongen 2012. Det var uppehåll men en isande, ganska frisk vind, 11 grader. Inte så mycket för årstiden. Vi var 26 personer varav 7 eller 8 män som träffades vid parkeringen några hundra meter norr om Grötvik utmed havet. Karl-Erik Rydberg som bor i området följde med oss och guidade. Vi gick bl a förbi Kungastenen och Ormastenen som han kunde berätta mycket intressant om. Vi fortsatte upp på Spritkullen med den härliga utsikten och vi fick veta mycket om stenbrytningen som skett i Stenhuggeriet. När vi kom tillbaka till utgångsplatsen efter en dryg timme hade grillmästarna Göran och Roland fått fin glöd i grillarna och vi kunde äta lite gott och det var en trevlig avslutning trots kylan.

Jag är glad att vi fick igång dessa vandringar och jag kommer naturligtvis att fortsätta vara med, men från och med höstsäsongens början lämnar jag över huvudansvaret till Kaisa Larsson.

Eftersom vi har en hel del med på listan som aldrig brukar vara med och vandra gör vi nu en liten omstart och ber er som vill vara med i fortsättningen att anmäla er till Kaisa Larsson på mailadress kaisa.larsson@compaqnet.se . Gör det i god tid. Hoppas att det blir många och vi hoppas naturligtvis att även nya intresserade kommer med.

Höstsäsongen startar den 3 september vid utsiktstornet på Galgberget.

28/5

I måndags gick vi näst sista vandringen för detta halvår. Vi var 11 pers, varav 2 män som gick en fin vandring i Särdal. Började med att gå utmed havet norrut, förbi livräddarstationen som Monika informerade lite om, fortsatte i den lite ovanliga naturen med mycket stenar i strandkanten, mötte en stor fårskock som blev lite rädda för oss och gick förbi ett gäng kossor innan vi tog en fikapaus. Vi fortsatte sedan upp mot bebyggelsen i Särdal, gick förbi många trevliga hus och stugor, såg en del trift m m. Vädret var bra och alla nöjda.

14/5

Vi utanför Gästgivargården i Kvibille. Vi var 19 personer, varav 5 var män. Göran Christiansson som bott i Kvibille många år guidade oss. Vi började med att göra ett litet besök på skolmuséet (gamla tingshuset). Vi gick sedan förbi kyrkan med div. information om den, sedan upp genom skogen utmed Suseån, där vi förutom den fina naturen såg Palms stuga där vi fikade och på vägen tillbaka såg vi också en gammal avrättningsplats. Mycket fin vandring och intressant information.

7/5

Vi var 24 vandrare inklusive 6 män som gick i bokskogens nyutslagna skuggor. Vi tog först en runda på cirka 4 km och sen fika på sluttningen med utsikt över staden. En del nya medlemmar så Kaisa hade lite info om de olika platserna på berget i nutid och forntid. Kartan över hälsostigen innehåller lämplig kunskap.

Nästa vecka leder oss makarna Christiansson i Kvibille. Samåkning från Västergök 9.30. I Kvibille möts vi vid Gästis ungefär. Hör av er till Göran eller Gunnel om ni är osäkra och vill köra direkt.

bok galgberget.jpgIMG_9291.jpgIMG_9292.jpgIMG_9293.jpg

30/4

Valborgsmässoafton var vi 15 som gick från Karlstorps camping och följde Myrebäcken och prins Bertils stig fram till Möllegård. Stigen kantades av underbara vitsipps mattor och framme vid backsipporna var dom också framme. Dom fick kämpa lite i det höga gräset. Vi fikade i vårsolen där och återvände sen, Någon glass fanns dock inte - öppnade först 13. Vi som vandrade med Eva som ledare var 12 damer inklusive en gäst från Värnamoföreningen och således 2 herrar.

16/4

Idag, måndagen den 16 april gick vi en härlig vandring i Skedala. 20 pers. inkl 2 män följde Anita Karlsson från Skedala bygdegård mot Norrlycke torp. Detta torp fanns i samma släkt mellan 1694-1907. Nytt hus byggdes av nya ägare 1925. Många fina travhästar med tränare var ute och på grusvägarna under vår runda. Efter fikapaus gick vi vidare mot Rosenberg. Den ladugården byggdes 1909 och har varit ridhus förr. Nu har ett par, Lasse och Anna byggt upp en hundarena där och satsat 6 milj. kr. Där kan hundar få bad och massage m m. Vädret var soligt och fint och vi gick drygt 6 km.

2/4

I måndags den 2 april var vi 17 personer, varav 4 var män, som gick en vandring i Guds gröna ängar. Det var lite kyligt men sol och vackert väder. Vi såg både blåsippor och vitsippor och en fantastisk utsikt från Klippekullen där vi tog en liten fikapaus. Undertecknad berättade lite om naturreservatets historia och natur.

26/3

Hej- vi var 14 personer varav 2 män som gick 6.4 km på Prins Bertils sig och kunde se underbara snöklockor i skogsterrängen idag den 26 mars.

Solen sken på oss och vi fikade på Jansa brygga.

19/3

Solsken på er!

I måndags den 19 mars gick vi en trevlig vandring, inte direkt i sol först men i 15 sekundmeters vind. Birgitta Arnoldsson, Iréne Nilsson ledde vandringen som de tillsammans med Inga Nilsson rekat. Vi var 14 personer och om jag minns rätt var två av dessa män. Vi startade vid djursjukhuset intill travbanan, gick över Nissan förbi Sperlingsholms kapell och slott, fortsatte mot vinden och efter 4 km kom vi fram till Karlstorpsgården som ligger alldeles intill Nissastigen. Där hittade vi lä och kunde ta vår fikapaus. Då hade även solen kommit fram och värmde riktigt skönt. Vägen tillbaka gick en lite annan väg och det var mer medvind, så efter ytterligare ca 4 km var vi tillbaka vid travbanan och då var kl. ca 12.30. Birgitta och Iréne berättade historien om Sperlingsholm. Godset började bildas 1650 av Hallands förste svenske guvenör, friherre Caspar Otto Sperling, sedan sonen Göran Sperling osv. Huvudbyggnaden uppfördes 1812 i nyantik stil efter ritningar av P.A. Nyström. Byggherre Gustaf Wrangel och hans maka Hedda född Lewenhaupt uppförde 1891 stora ladugårdar och senare ett utmärkt stall och ridhus. 1866 såldes Sperlingsholm till kammarherre Carl Johan Kuylenstjerna och släkten finns fortfarande kvar på godset. Sperlingsholms kyrka invigdes 1909 och är senare skänkt till Svenska kyrkan.

12/3

Den 12 mars deltog 18 aktiva seniorer, varav 4 män, i vandringen som utgick från Furuvägen i Halmstad, vidare utmed Nissan till Örjansvall där fika intogs vid Duvslaget. Man gick förbi Slottsmöllan där Gunilla hade en del historik att berätta, bl att den grundades av fam. Wallberg. Vägen tillbaka gick via Frennarp som började bebyggas 1976 och var klart 1981. Den som ritade området var arkitekt Bengt Forsner. Allt enl. Gunillas inforamtion. Det var en härligt solig vårdag och rundan var 6-7 km lång.

5/3

503.JPG503 (2).JPG

27/2

Idag sista måndagen i febr. den 27/2 träffades vi vid en parkeringsplats intill kustvägen, gick genom stugområde ner mot havet, svängde efter några hundra meter upp mot höger förbi det nybyggda stora huset som AJ-chefen byggt och vidare förbi gården Stora Stensjö. Göran Christiansson berättade bl a om släktförhållanden och annat som rörde den och även gården Lilla Stensjö. Vi fortsatte norrut, sedan ner mot havet igen där vi hittade en plats som var lämplig för fikapaus. Undertecknad informerade lite om reservatet, betesmarken, hur man förr utförde ljungbränning, flora och fauna, stenbrytning förr

m m. Vandrade vidare genom reservatet, förbi den lilla fina hamnen och badplatsen och tillbaka upp till parkeringen. Vi hade då gått ca 7 km och vädret hade varit bra.

20/2

I måndags den 20 februari utgick vi från campingplatsens parkering, Östra stranden. Vi var 17 personer, varav 4 var män, som följde Ing-Britt längs en ganska halkig väg till att börja med, men så småningom tog vi oss ner till stranden där vi hittade en sandremsa som var lättare att gå på. Vid handikappbadet som invigdes 2009 blev det fika och Ing-Britt informerade om bl a Ryttarvägen där man haft hästkapplöpningar i slutet av 1800-talet, om “Japan”, om Yngve Johansson, känd längdhoppare som på 20-talet byggde minigolfbanan som nu drivs av 2:a generationen. Vi såg också det gula hus som varit Konsumrestaurang, den invigdes 1939. Vi gick längs stranden tillbaka ner till parkeringen (Östra stranden är 4 km lång), vädret var fint och vi gick ca 8 000 steg. (se bif. bilder)

13/2

12 personer (två män) + 2 hundar trotsade kylan och gick en runda, med start från Vallås hotell, genom furuskogen mot Frennarp. Vi gick utmed Nissan och förbi Frennarps äldrebodende, därefter genom skogen (Kolavägen enl Kajsa) tillbaka mot Vallås.

8/2

Vi, 45 Aktiva Seniorer från Halmstad åkte med Sennan buss från Arenahallen kl 13.00. Var framme
prick kl 14.00 utanför Ge-Kås. Där blev vi mottagna av en trevlig kvinnlig medarbetare som informerade oss om hur Ge-Kå drivs och fungerar. Mycket trevligt. ( Se bifogad sida med siffror och fakta ) Vi blev även bjudna på kaffe och bullar. Den informationen tog en dryg timme och därefter tog shoppingen vid. Kl 17.45 återvände vi fullastade med div. fynd och var tillbaka i Halmstad en timme senare. Allt gick enligt planerna och vi hade en trevlig dag.

30/1

Idag den 30 januari utgick 22 personer (varav 4 män) från Laxviks parkering. En härlig vinterdag med sol några graders kyla och lite vind.

En perfekt dag för våra vandrare. Vi gick via Julles Udde till Hallands största gravfält uppbyggt med klappersstenar. Gravfältet är 2000 år gammalt.

Från Slyngesten blickade vi ut över Skäret och Trönnigestranden som vi raskt avverkade. Strax innan Fylleåns mynning fikade vi vid en grillplats. När vi nåt mynning återvände vi

till Laxvik via Påarp. Rundan blev nästan 7 km. En härlig promenad i gammal kulturmiljö.

Premiär för vandringarna 2012-01-16

Hej!

Vilken härlig start det var på 2012 års vandringar idag. Stor skillnad mot förra året då vi startade den 10 jan,
 men sedan var tvungna att göra uppehåll till slutet av febr. p g a mycket snö och halka.

Idag var det skönt väder, ingen snö, inget regn och ingen vind och inga minusgrader, dvs toppen sånär som på lite sol. Det var också rekord i antalet deltagande, 27 personer varav 5 män som gick ett par fina rundor på Galgberget med liten fikapaus mellan, närmare bestämt 5,6 km. Kaisa berättade en del om Galgberget och om O-ringen som ska ha sin central där i år. Ewert hade också en del intressant att berätta.

Nästa måndag den 23 januari utgår vi från Karlstorps camping (parkeringen) kl 10.00. Samåkning från Västergök kl 09.40.