Arkiv Fas-studiebesök

Halmstad Slott

Torsdagen den 15/11 träffades 40 Aktiva Seniorer uppdelade på två grupper för att göra ett studiebesök på Halmstads slott. Den utmärkta guiden Johan Dahnberg berättade mycket om slottet dess inventarier och tavlor.  För er som inte var med gör ett besök nästa gång slottet är öppet.

Bussresa till Grimeton m.fl platser 10 okt.2012

Avresa kl.09.00 med konferensbuss. Blev mottagna vid Radiostationen (Världsarvet) och serverades kaffe. Guiden började med presentation och film, sedan fortsatte visningen av denna imponerande anläggning som var i drift dygnet runt från ca 1925 - 1945 då kortvågen tog över och verksamheten minskade. Svenskamerikanen Ernst Alexandersson från Uppsala var "hjärnan"bakom hela uppfinningen. Ett mycket intressant resmål.

Åkte vidare genom ett soligt och vackert landskap till Kurhotellet i Varberg. Vi åt en mycket god och väl tilltagen lunchbuffé. Tog också en promenad i den fina omgivningen.

Innan resan fortsatte fick vi en intressant information av hotellchefen om kurortens historia från slutet av 1800-talet med tuberkulos och fram till SPA-verksamhet idag.

Nästa stopp var vid gårdsbutiken Thuressons mellan Glommen och Böske.En fräsch liten butik där flera av oss gjorde inköp.

Tillbaks i Halmstad kl.15.30 - det blev en trevlig dag.

Torsdagen den 20 september åkte 34 glada Aktiva Seniorer från Halmstad på utflykt / studiebesök.

Först besökte vi Ringsegårdens konst och café utanför Falkenberg där vi välkomnades av ägaren Håkan Jansson. Efter kaffe med dopp fick vi en trevlig information om anläggningen. Vi vandrade sedan runt och tittade på den fantastiska utställningen av Gunnar Brusewits och Lars Jonssons verk. Vi var mycket imponerade av den stora samlingen konstverk.

Därifrån åkte vi vidare till Slöinge och SIA-glass där ägaren Per Stenström mötte upp. Han tog med oss till gården en bit därifrån. Det är en helt nybyggd anläggning. Från andra våningen kunde vi titta genom fönstren ner på kossorna (nästan 100 st) på bottenplanet och Per berättade på ett mycket roligt och intressant sätt om hur rationellt och modernt det drivs. Vi blev också bjudna på glass och kaffe och mer information om Berte kvarn och SIA-glass start och utveckling under flera generationer. Mycket trevligt.

Sommarutflykt till Skottorp

Tisdagen den 22 maj, på prinsessan Estelles dopdag, gav sig 49 glada aktiva seniorer ut på en liten utflykt i högsommarvärmen, ca 27 grader. Vi samåkte per bil från Arenahallen i Halmstad ner till Skottorps slott.  Där tog Ing-Marie Müller-Uri emot oss och berättade under ca 1 timme på ett mycket trevligt och intressant sätt om slottets historia. Ing-Marie och hennes man äger sedan 2005 slottet och där har de satt igång mycket aktiviteter, från visningar av slottet,  bröllop och andra evenemang till osttillverkning.  Därefter smakade det gott med en kopp kaffe med bautabulle och kaka i deras cafébyggnad. Som avslutning besökte vi  deras ganska nystartade mejeri  och osttillverkning som Ing-Marie också informerade oss om. Mycket intressant. Vi fick smaka på deras olika ostsorter och hade även möjlighet att köpa med oss lite ost hem. En trevlig liten utflykt.

Eksjö i maj

Vi startade kl 0700 med buss från Halmstad Arena. Körde Nissastigen - Smålandsstenar- mot Värnamo. Stannade vid en rastplats för medhavd fika, som förgylldes med smålandskringlor med smör och marmelad, bakade av Gunilla Talcoth. Gott och trevligt. Därefter väg 127 mot Vrigstad- Sävsjö. I Eksjö ca 1045, där min klasskamrat Kenneth Jägsander mötte oss. Han är pensionerad major, som tyvärr fick glaucom vid 40 års ålder, vilket resulterat i total blindhet sedan ca 12 år. Han hade ledsagare, men beter sig i övrigt som en seende. Han tog med oss på en rundvandring i norra stadsdelen, 16-, 17- 1800-talsbebygg-else i trä.Lunch på Stadshotellet 12 - 13. En liten tur med bussen där vi bl a såg Trianon ( en officersmäss ) även invändigt. Övrig tid - på Eksjö museum-består av 1) en eksjödel 2) Albert Engströmsamling 3) militärhistorisk expo. På hemvägen stopp i Alvesta golfklubb för en fika. Tillbaka i Halmstad kl 19.

Några bilder från FAS besök på Järnvägsmuseet i Ängelholm.. Det var ett intressant besök med bra guidning. Utställningen visade hur järnvägen i Sverige kommit till och hur den utvecklades. Järnvägens signalsystem fanns i olika årgångar och utföranden.
Hälsningar
Lars-Göran

10/11 Skeppshult

I torsdags var vi på studiebesök på Skeppshults cykelfabrik. Tyvärr kom inte alla som anmält sig, så vi var endast 14 personer. Men Västbo Aktiva seniorer fyllde på med ca 35 personer, så det blev ett bra gäng ändå. Vi möttes utanför entrén där VD Jonas Andersson hälsade oss välkomna. Vi blev sedan lotsade till lunchrummet där vi blev bjudna på kaffe och bullar. Under tiden informerade Jonas om företagets historia från 1911 då Albert Samuelsson började tillverka cyklar i Skeppshult och fram till idag. Sedan några år ägs företaget av bröderna Jonas och Magnus Andersson. Det var en mycket trevlig presentation som sedan följdes av en rundtur i fabriken där vi såg delar av tillverkningen. Besöket avslutades med en titt på alla cykelmodellerna som finns på deras utställning. Vi från FASH överlämnade boken Nissan, en å från A till Ö av Patrik Leonardsson som tack för det trevliga besöket. Synd att inte fler var med.

Vänliga hälsningar

Birgitta Bruveris

Fagerås 2/5

Måndagen den 2 maj åkte 44 Aktiva seniorer på utflykt till Fagerås, Sjötofta för att titta på massor av påsk- och pingstliljor.

Vi startade med Ramnareds buss från Arenan kl 10.00, åkte Hallands vackraste väg upp till Gällared, vidare förbi Fegen, Kalv och Håcksvik. Busschauffören Folke berättade om platser vi for förbi och vi njöt av den underbart vackra naturen. Medhavd picknickkorg intogs vid Backa loge vid sjön Fegen. Förutom att det var lite kyligt var vädret bra med uppehåll och ganska mycket sol. Kl 13.00 var vi framme i Fagerås. Där gick vi runt ca en timme och njöt av nästan 1,5 miljoner påsk och pingstliljor i full blom. Ägaren berättade om hur han började och på vilket sätt han planterat. I år kommer han att sätta 28.000 nya lökar.

Så blev det kaffe med våffla innan hemresan längs Nissastigen började. Vi var tillbaka i Halmstad runt 17-tiden efter en härlig dag.

Hallandsås 13/4.

Vi var 18 personer som besökte utställningen om Hallandsås. Vi fick en mycket intressant och givande information via film samt en utmärkt och kunnig guide. Vi var alla mycket imponerade av hur det nya konsortiet har lyckats besegra Hallandsås med dess skiftande bergarter. Kapaciteten på Västkustbanan över åsen ökar från 4 tåg till 24 i timmen.
Godstågen kan fyrdubbla sin längd vilket motsvarar en last som 30 lastbilar. Vi kan verkligen rekommendera ett besök.Ta gärna med vänner och bekanta.

Studiebesök Tönnersjö plantskola 29/3

Studiebesök Hallandsposten 22/3

Utflykt till konsthallen i Hishult den 20 feb 2013

Vi var ett trettiotal förväntansfulla aktiva seniorer som samlades vid Halmstad Arena för vidare färd till Hishult. När vi kom fram möttes vi av värden och ägaren Kjell Åke Gustafsson. Vi inledde besöket med en god lunch något som passade utmärkt eftersom det var lunchtid och vi var hungriga efter resan.

Efter lunchen fick vi en frågestund med Kjell-Åke som berättade om gästgiveriets månghundraåriga historia och hur konsthallen hade kommit till. Det har varit en lång och tidvis besvärlig resa med början 1993 som Kjell-Åke fått göra för att få till den fina och uppskattade konsthall som finns idag. Vidare introducerade han utställningen med fotografen Gunnar Smoliansky. Som avslutning berättade Kjell-Åke om vårens och sommarens utställningar med nya spännande konstnärer.

Vi kunde sedan gå runt och beundra 156 bilder med många olika motiv. Bilderna omfattar en tidsperiod från 1950-talet till 2008. Visningen gav upphov till många intressanta diskussioner bland seniorerna.

Efter några timmar i en inspirerande miljö var det dags att vända hem mot Halmstad.

Vi tackar programkommittén för att väl arrangerat besök.

DSC_0001.jpgDSC_0002.jpgDSC_0003 (2).jpg

DSC_0009.jpgDSC_0012.jpgDSC_0024 (3).jpg

DSC_0017 (2).jpg

Halmstad Slott

Bussresa till Grimeton m.fl platser 10 okt.2012

Tillbaks i Halmstad kl.15.30 - det blev en trevlig dag.

Sommarutflykt till Skottorp

Hallandsås 13/4.

Studiebesök Tönnersjö plantskola 29/3

Studiebesök Hallandsposten 22/3

Efter att ha ätit en god lunch på Västergök begav vi oss till Hallandsposten, där 28 förväntansfulla aktiv seniorer hälsades välkomna av Marianne Holm. Först fick vi en information om tidningens historia. Hallandsposten grundades 1850 och är en av de äldsta landsortstidningarna i landet och mycket har naturligtvis hänt från tidningens start till dagens moderna avisa. Sedan följde en rundvisning på tidningssredaktionens olika avdelningar.

Vi uppskattade den intressanta information vi fått om ortens tidning, den som hälsar oss välkommen med färska nyheter varje morgon.  G.Chr.