Studiebesök & Resor

Reportage 2012 se arkiv studiebesök. Klicka Här

Helsingör 12/9

Torsdagen den 12/9 gjorde 50 Aktiva seniorer en dagsutflykt till Danmark.

Resan började vid Halmstad och första stoppet i Danmark var Kronborgs slott.
Gruppen delades upp i en svensk och en dansk del. Vi fick besöka kasematterna.

Tur att man inte var fånge där på den tiden. Slottssalarna var magnifika särskilt de vackra gobelängerna. Statyn av Holger Dansk i cement var imponerande. Den första var gjord i gips men vittrade sönder.

Stopp nr 2 var på Hotel Madame Sprunk där det bjöds på härlig dansk frukost.
Alla var hungriga så det tog lite tid innan mat och dryck var serverad. Men vad gjorde det! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Vädret soligt och varmt och stoppet på Axeltorv i solen med gladjazz och öl eller vin blev en härlig stund med danskar och det danska gemytet..

Åter till Sverige dit vi kom trötta men fyllda av varierande upplevelser.

CSC_0112_3596.jpgDSC_0009_3603.jpgDSC_0010_3604.jpgDSC_0015_3606.jpgDSC_0021_3610.jpgDSC_0028_3615.jpgDSC_0039_3625.jpgDSC_0043_3627.jpgDSC_0047_3631.jpgDSC_0067_3645.jpgDSC_0072_3650.jpgDSC_0085_3660.jpgDSC_0092_3667.jpg

Men vilken jazzeftermiddag vi fick med alla er musikanter i bandet på ett sommarsoligt Axeltorv. Här bjöd ni på stor musikalitet, underbara solister och väl utvalda låtar med god rytm och sång. Från föreningens sida vill vi därför framföra en eloge till bandet och dess medlemmar för dess underbara timmar i Helsingör den 12 september 2013  med The spirit of New Orleans.

Hej Anders

Det er os der siger tak.

Det var herligt,at i lagde vejen forbi.

Jeg håber,at vi ses en anden gang.

Du må hilse alle fra The Spirit of New Orleans.

Preben

Utflykt Gnosjö 18/4.

DSC_0026-(2)w - Kopia.jpgDSC_0032-(2)w.jpgDSC_0034-(2)w.jpgDSC_0061w.jpgDSC_0087w.jpgDSC_0110-w.jpgDSC_0133w.jpgDSC_0148w.jpgDSC_0165w.jpgDSC_0171w.jpgDSC_0178w.jpgDSC_0200w.jpgDSC_0205w.jpgDSC_0213w.jpg

Torsdagen den 18 april-13 gjorde vi Aktiva Seniorer Halmstad en bussutflykt till Gnosjö för att studera Gnosjöandan förr och nu. Vi var 40 personer som startade  från Arenahallen på morgonen. Anders Olsson hälsade välkommen och under färden norröver berättade Birgitta Bruveris om Gnosjö, dess historia, lite fakta om kommunen, vad Gnosjöandan står för och om dagens näringsliv. Vid framkomsten till Töllstorps industrimuseum fick vi kaffe med fralla och kaka som ordnats av hembygdsföreningen. Därefter blev det 1,5 timmes rundvandring i detta ”levande museum” där de tre duktiga guiderna berättade och visade vad som tillverkats och som fortfarande tillverkas i de små verkstäderna där det mesta drivs med vattenkraft från Tölllstorpsån. Bl a tillverkades metallduk, vispar, kruköron, hyske och hake, musfällor och hästbetsel.

Färden fortsatte sedan till en modern industri GARO som tillverkar byggcentraler, bilvärmestolpar, mätartavlor m m. Vi fick en trevlig presentation av företaget och en rundvandring som var mycket uppskattad.

Därefter blev det lunch på Haga Värdshus i Hillerstorp och som avslutning besökte vi Hillerstorps Trä som är en stor tillverkare av trädgårdsmöbler. Där bjöds vi på kaffe och kaka och en av delägarna Göran Andersson informerade om företaget, vi fick även här en intressant vandring genom industrin där de anställda och många robotar producerade fantastiskt fina trädgårdsmöbler.

Klockan 18.00 var vi tillbaka i Halmstad igen.

Utflykt till konsthallen i Hishult den 20 feb 2013

Vi var ett trettiotal förväntansfulla aktiva seniorer som samlades vid Halmstad Arena för vidare färd till Hishult. När vi kom fram möttes vi av värden och ägaren Kjell Åke Gustafsson. Vi inledde besöket med en god lunch något som passade utmärkt eftersom det var lunchtid och vi var hungriga efter resan.

Efter lunchen fick vi en frågestund med Kjell-Åke som berättade om gästgiveriets månghundraåriga historia och hur konsthallen hade kommit till. Det har varit en lång och tidvis besvärlig resa med början 1993 som Kjell-Åke fått göra för att få till den fina och uppskattade konsthall som finns idag. Vidare introducerade han utställningen med fotografen Gunnar Smoliansky. Som avslutning berättade Kjell-Åke om vårens och sommarens utställningar med nya spännande konstnärer.

Vi kunde sedan gå runt och beundra 156 bilder med många olika motiv. Bilderna omfattar en tidsperiod från 1950-talet till 2008. Visningen gav upphov till många intressanta diskussioner bland seniorerna.

Efter några timmar i en inspirerande miljö var det dags att vända hem mot Halmstad.

Vi tackar programkommittén för att väl arrangerat besök.